Tuesday, 30 April 2013

Perkara-Perkara Annoying Dalam Hidup .

Assalamualaikum .

video

Sebelum baca entri ni sepenuhnya , sila layan video Iman Syippo dulu :3 .

Ok . Dah selesai ? So , bermulalah entri 'melepaskan tension' ini :) . Sebelum tu , nak bagi mukaddimah sikit :3 . Actually , Ify tengah tension tahap meletup dah ni . Sebabnya , sejak kebelakangan ni Ify tak boleh tidur . Dan itu dah membuatkan Ify selalu sakit kepala dalam kelas . Kemudian , cermin mata tak ada nak belajar -.- . Seterusnya , paling stress sekali adalah sebab tadi Ify terserempak dengan satu 'makhluk Allah' . Then , berlakulah suatu perbualan yang sangat menyakitkan hati dan Ify terus pegi ke kelas 'someone' . Btw , kat situ pun , agak menyakitkan hati jugak . Malas cerita -.- . Then , Ify tengok video Iman Syippo ni . Walaupun dia muda dari Ify , tapi terus-terang Ify katakan , tengok video dia waktu stress memang boleh menghilangkan stress -.- . So , entri ni bukanlah bertujuan untuk meniru beliau . Tapi sekadar nak melepaskan stress seperti beliau -.- .

1. Kawan-kawan suka main kepala .

Ini memang betul-betul annoying -.- . Ada ker patut ? Tengah seronok belajar , buat kerja sekolah , tiba-tiba jer diorang datang ketuk kepala . Ayat dah lembut , " Hai , Farah " . Tapi perlukah kepala diketuk ? Bertambah annoying , bila mana tengah kita berdiri dan bersembang dengan kawan-kawan , tiba-tiba jer akan ada manusia datang dan tampar pung**ng kita -.- . Ada ker patut ? Masya-Allah ... Kita yang jadi mangsa ni , senyap jer larh tahan marah . Apa yang nak dikata lagi kan ? -.- .

2. Adik-adik masuk bilik sesuka hati .

Lebih kurang dengan Iman Syippo . Cuma , dia tak suka kalau orang tak tutup pintu bilik , sedangkan Ify tak suka adik-adik masuk bilik tak kira waktu ! -.- . Bayangkan , tengah kita dah nak tidur diulit mimpi , tetiba jer boleh pulak adik-adik masuk dan duduk atas katil untuk ajak bermain dengan alasan tak boleh tidur . Apakah ? -.- . Dahlah kita ni tidur buas macam buaya bergolek dalam sungai , diorang boleh masuk sesuka hati pulak -.- . Kadang-kadang , bila buka mata pun , dah boleh nampak muka diorang ada kat sebelah tengah buat 'senyum kambing' . Arghh .....! -.- . Betapa Ify tak sukanya setiap kali insiden ini berlaku , sampaikan setiap kali adik-adik Ify masuk bilik , Ify akan cepat-cepat berangan yang Ify akan lekatkan adab-adab masuk bilik orang lain kat depan pintu besar-besar . Susahlah kalau setiap masa Ify kena kunci pintu bilik untuk menjaga maruah diri . Aishh -.- .



3. Kawan-kawan panggil bodoh , babi , etc .

Memanglah orang kata , "alarh , biasalah tu . Kawan-kawan nak bergurau". Tapi , Ify rasa gurauan tu agak kasar larh :( . Tambah pulak , yang bergurau tersebut terdiri dari kaum perempuan . Amat larh tak sopan untuk membenarkan perkataan-perkataan tersebut keluar dari mulut kita kan ? Dari kecil , Ify di didik supaya tak menyebut perkataan-perkataan tersebut walaupun perkataan 'mampus' dan 'babi' . Harus disebut 'khinzir' . Kalau sebut , Ify dan adik beradik yang lain akan disuap cili besar . Sebab tu larh , bila kawan-kawan sebut perkataan-perkataan tersebut pada Ify buat kali pertama , Ify agak terkejut dan terasa hati . Tapi bila dah selalu dengar , rasa annoying pulak -.- .

4. Kena tunggu Umi Abah ambik lewat dari sekolah .

Setiap kali tuisyen , kalau bagitau balik pukul 4.30 petang , paling lewat pun Abah akan datang ambik adalah dalam pukul 6.30 petang . Kadang-kadang , balik awal pun tetap kena tunggu lama , tak kira hujan atau panas . Tak salahkan Umi Abah larh kat sini . Cuma nak merungut sebab letih setiap hari balik lewat , tak ada masa nak ganti tidur yang tak cukup -.- . Tapi kadang-kadang tu salah Ify sendiri jugak . Kalau Ify rasa macam malas nak balik awal , Ify akan bagitau kat Umi untuk balik lewat . Contohnya , kalau ustazah kata balik pukul 4.30 petang , Ify akan lanjutkan waktu dan bagitau Umi untuk ambik Ify pada pukul 5.00 petang . So , bila balik lewat tu , memang tak boleh salahkan sapa-sapa dah larh , yer dop ? :3 .

5. Kepercayaan karut dan pelik oleh kawan-kawan .

Contohnya , Ify nak petik bunga dari satu pokok . Then , tetiba diorang akan marah Ify dan kata , "Hang mintak dak lagi nak ambik bunga tu ?" . So , Ify pun pelik . Mintak kat siapa ? Rupa-rupanya , diorang suruh mintak kat hantu yang kononnya jaga pokok tu -.- . Bayangkan , apapun yang Ify nak ambik , semuanya Ify nak kena mintak -.- . Sampaikan Ify terpaksa tanya balik kat diorang , "Hei , hampa yakin bunga ni milik siapa ? Makhluk halus atau kepunyaan Allah ? " . Tak faham betul larh -.- . Bertambah pening , bila ada yang pesan , jangan buat kerja-kerja yang terbalik . Kalau tak , nanti akan mengandung songsang -.- . Sampaikan Ify confuse , diorang ni tak percaya dengan kerja Tuhan ker ? Mana perginya iktikad diorang terhadap Allah S.W.T. ? 


6. Pertanyaan yang tak masuk akal .

Selalu sangat , kalau Ify balik lewat dan jalan-jalan kat kelas , mesti akan ada kawan yang menegur dengan ayat yang sama : " Hai , tak balik lagi ker ? " . Dan Ify pun dengan muka penuh annoying akan membalas : " Yer .. Balik dah larh ni ... " . Tapi itu dulu . Sekarang ni , kalau ada manusia yang tanyakan Ify soalan-soalan macam tu , Ify akan jawab 'ya' sahaja . Malas jawab panjang -.- . Ada ker patut ? Kita ada depan mata dia , tapi dia boleh tanya kita tak balik lagi ker ? -.- . Bertambah annoying dengan manusia-manusia yang dah nampak pintu tandas terkunci elok dari dalam , tapi diorang masih boleh ketuk pintu dan tanya : "Ada orang tak ? " . Itu dimaafkan lagi . Ada yang lebih teruk tanya : "Siapa dalam tandas ni ? Tengah buat apa ?" . What ? -.- . Perlukah anda mengambil tahu siapa yang ada di dalam tandas , dan apa yang sedang dilakukannya ? -.- . Kalau Ify , senang jer . Setiap kali ditanya soalan teruk yang macam tu , Ify akan balas : "Yer ... Ni hantu tengah tidur dalam tandas ni .." -.- .

7. Orang yang mintak tolong seperti sedang mengarah .

Nak mintak tolong , itu bagus . Yalarh , tolong-menolong kan amalan mulia . Masalahnya , cara dia mintak tolong tu . Contoh situasi , tengah tidur lena , tetiba jer dia datang : " Woi ! Bangun ! Tolong buat air kejap ! " . Ishh ... Orang-orang macam ni , memang dah tak lama jer nak makan penampar -.- . Kalau dalam kelas , pun ada kawan mintak tolong jugak . Tapi , ayatnya baik sikit : " Farah .. Mintak tolong boleh ...? " . Wahh ... Kita dengar pun , sejuk jer hati nak tolong :D . Then , lepas dia tengok kita anggukkan kepala , dia akan cakap : " Tolong buat kerja sekolah aku sat err .. Tolong tuliskan presentation sekali . Terima kasih , Farah .. Hang memang baik .. " . Cehh .. Ini semua ayat biasa Ify terima . Apakan daya , diriku dibuli . Kalau tak ikut , nanti kena marah -.- .

Ok . That's all . Sebenarnya ada banyak lagi perkara annoying dalam hidup yang Ify tak suka . Tapi ... Kalau terus menaip , nanti tak larat nak baca pulak . Atau mungkin ... Ify yang takkan larat nak menaip . Hehe .. :3 . Dah mengantuk larh :) . Selamat malam ^_^ .

Sunday, 28 April 2013

Essay - The Unforgettable Person :) .

Assalamualaikum .

Hari ni Ify tak berapa ada idea untuk mengupdate entri . Semalam tak boleh tidur , so Ify pun online Facebook sambil main game Plant vs Zombie . Agak bosan sampaikan terikut adik-adik yang suka main game dan membuang masa -.- . Tiba-tiba , Ify terfikir nak update entri untuk menghilangkan bosan . Malangnya , Ify tak ada idea dan terus Ify tertidur pada pukul 3.00 pagi . Pagi tadi , lepas terjaga dari tidur , Ify dapat satu idea . So , hari ni Ify nak update entri tentang essay yang Ify karang dalam examination Pra-SPM yang lepas .

Mohon jangan dikutuk grammar yang banyak salah . Maklumlah , Ify kan masih belajar :3 . Kalau salah , harap memahami :3 .


- The Unforgettable Person -

The unforgettable person always there in everyone's memory of life . The unforgettable person is the one who was appeared in our life , and now she disappeared in front of our eyes . Everyone has their own unforgettable person . Like everyone , I have my own unforgettable person too . She is my unforgettable person because I love her so much . And now , she left me on this worldwide lonely forever . She is a best person and lovely too . The unforgettable person is my late sister , Farah Hanan . She is the best sister that I ever have .

Farah Hanan was a smart girl in her classroom . She has been passed away about 10 years ago . She had a lot of friends and everyone love her so much . She was so pretty and smart . She's tall and thin . She's lovely , but when she felt angry , no one brave to sit near her because she can be angry like a lion . I still remember , I always argued with her . It's just because I'm naughty and she really doesn't like it . She always felt angry with me , and I would argued with her like cat and dog . Sometimes , I would argued with her till I didn't want to eat . It's so funny to remember about that .

Everytime I did any mistake , my late sister could be blamed on . She would accept punishment because of my mistake . That's why she would be so angry when I did any mistake such draw on the floor , draw on the wall , use the water hardly , tear the books and others . She would accept punishment just because she is the older sister between me , my sister , Farah Hani and herself , Farah Hanan . Everyday , they would bullied me and sent me to my uncle's home because they do not like me , just because I always do a lot of  mistake , and I like to cry loudly . Everytime I been sent to my uncle's home , they would be cheer and said "Hooray !" .

One day in a year 2003 , my auntie was married in Kuala Terengganu . So , we've rent for a challet and celebrated for it in front of the sea in Kuala Terengganu . We've been there for 3 days . In the third days , I still remember that . I heard , someone was cried loudly . It was my cousin . She cried because her mother - my auntie - drown in the sea . I saw a man came and got into the sea to save my auntie . But , something was happen . He hit my late sister's leg in the sea and got her up . My late sister was fainted . My father took her from the man and gave her breathe help (CPR) . But , my mom cried and shouted , "bring Angah to the hospital , now !" .

The ambulance that was called by my uncle followed my father's car . I didn't know what happen that night . But , a few days later , I've back to Kedah and went to Hospital Besar Alor Setar . I saw my late sister slept on the bed . There was a yellow small towel on her head . I heard , the doctors said , she's in coma . I didn't know why , but I felt so sad . I knew that she can't talk anymore . But she could see what happen in front of her eyes . She can't move . She was be like that because there are a lot of 'salt water' in her brain .


That time , I just 7 years old . Everyday , I would came to hospital and took care of my sister , with my own late grandmother . Although I still young , I've learned about how to make a drink and how to gave a food to the patient without using her mouth . Just use the tube that pass through her nose . Everyday , I would said "I love you , sister" to her . Everytime I said such that , she will cry and her tears would dropped on the pillow . That time , my late sister just 11 years old . She was so young to survive all of the sickness . My mom always cried and always hope , there are ways , treatment her sickness .

One morning , I've woke up from my sleep because I heard someone was cried . So , I saw my mom brought a handphone and cried . I've been asked to prepare my clothes . Then , my mom got into the room . I asked my sister , Farah Hani , why mom was cried ? Then , she said , my late sister maybe was passed away . I felt so shocked . My mom can't drive because she felt so sad . So , my uncle drove and took my brother in Shahab Perdana . He was back from Shah Alam that morning . I saw everyone was crying . In my late grandmother's home , I sat behind my late sister's body . Her face was covered . She didn't breathe anymore . My brother read Al-Quran while dropped his tears on it . I looked at my late sister's eyes . I still didn't know about what was happen . Then , I heard my father's story . My late sister was died on my father's hug . My father heard for my late sister's cried . So , he read 'surah Yaasin' two times . Suddenly , my late sister was died while said a word 'Abah' . Then , my father kissed her on her head .

Now , it was 10 years old that experience was happened . I was grown up . Now , I'm 17 years old . But , I still didn't forget my late sister , Farah Hanan . It's so sad to remember about it . If she still alive , now she could be 21 years old . Last month , I've learn about idiom in English lesson . One of the idiom remember me to my late sister . I ever said to her , when she was still alive . I said such , I can't be more genius like her because I felt so lazy to study . Then , she said to me : "Alang , Rome was not built in one day" .


That's all :) . Ify telah ditegur oleh teacher gara-gara menulis karangan terlalu panjang -.- . Apapun , markah untuk bahagian karangan , Ify dapat 35 markah . Markah keseluruhan kertas Bahasa Inggeris (Novel dan Karangan) , 66% sahaja . Lepas ni , Ify akan cuba buat lebih baik . Sebab Umi tak bagi dapat 60 lebih . Paling kurang pun , kena dapat 80 lebih . Ok , I'll try :3 .

p/s : Al-Fatihah for my late sister , Farah Hanan :') .

Sunday, 21 April 2013

Once Upon A Time - A Little Sadness

Assalamualaikum .

Tadi , Ify pegi bertanding pidato Bahasa Arab di bekas sekolah adik Ify di Alor Setar . Memang Ify , merupakan manusia yang paling penakut ni , merupakan orang yang sama , nervous macam nak mati -.- . Ify memang tak yakin dengan diri sendiri . Bila ustaz call Ify , Ify akan rasa tertekan sangat dan menangis sebab Ify betul-betul tak yakin . Tambah pulak , Ify tengah mengalami sakit puan yang agak dahsyat . Ify susah untuk berpidato . Bila ustaz tanya Ify boleh buat atau tak , Ify akan cuba yakinkan ustaz dan diri sendiri yang Ify memang boleh buat .


Al-kisahnya , semalam Ify pegi berlatih pidato kat sekolah . Then , Ify pun call Ustaz Razak , ustaz yang handle Ify dalam acara pidato B.Arab selama hari ni .

" Ustaz , esok tak ada orang nak hantar saya pegi sekolah . Apa saya nak buat ? "

" Ok . Kamu tunggu kat depan rumah kamu . "

" Saya tunggu kat Petronas depan rumah saya . "

" Ok . Ermm .. Kamu menghafal ok tak lagi ? "

" Ok dah , ustaz .. "

" Ok , bagus . Buat sehabis baik tau . "

" Insya-Allah .. "

Lepas tu , Ify letak phone . Ify mula rasa takut . Macam mana kalau kalah ? Ustaz dan orang-orang di sekeliling yang banyak bagi harapan , mesti akan kecewa . So , Ify pun berlatih dengan bersungguh-sungguh . Ify belajar dengan kawan Ify yang ada pengalaman bertanding pidato B.Melayu dalam tahun yang lepas . Then , Ify balik rumah . Ify masih menghafal pidato , dan cuba berlatih dengan Umi . Umi sangat serius dalam melatih Ify . Malam tu , Ify sekeluarga pegi ke Alor Setar . Masa tu , tetiba saja Ustaz Razak call .

" Kamu dah menghafal ? "

" Dah , ustaz .. "

" Esok buat sehabis baik . "

" Insya-Allah , saya sebenarnya tak yakin . "

" Ehh ... Mana boleh tak yakin . Insya-Allah , boleh buat .. "

" Ok , Insya-Allah .. "

" Malam ni jangan tidur lewat . Tidur awal , jaga suara . "

" Jaga suara ? Huhu .. Ok-ok .. "

So , semalam , Ify sampai rumah dari Alor Setar dalam pukul 11.30 malam . Dalam pukul 12.00 malam , Umi suruh Ify seterika baju sekolah supaya esok hari takkan lambat . Tapi , Ify rasa hati tak tenteram . Ify pun pegi nila dulu baju sekolah tu . Then , Ify menghafal pidato sampai pukul 1.00 pagi . Entah larh kenapa , Ify boleh menghafal sampai lupakan baju yang tengah dinila tu . Bila Ify ambik baju tu , dia dah jadi biru bertompok-tompok , comel :3 . Lagi larh Ify stress -.- . So , Ify pun keringkan baju tu dan terus menghafal , sampai larh tertidur .

Sebelum tidur , Ify mcj dengan kawan Ify yang terlibat dalam kuiz .

" Farah , esok hang ambik coat kat bilik pengawas . Kunci kat sapa ntah . "

" Kat ketua pengawas larh kan ? "

" Mintak larh kunci kat dia . "

" Ok . "

So , Ify call ketua pengawas tersebut , tapi dia tak angkat phone . Hurm . Mungkin dah tidur , habis kredit kena tarik nak dekat 0.50 sen -.- . Bangun awal pagi , tetiba dengar bunyi phone . Owh .. Ketua pengawas hantar mcj rupanya .. -.- .


Then , Ify pegi dengan Ustaz Tajul lepas tunggu kat Petronas lebih kurang 25 minit . Dalam kereta , Ify masih menghafal teks pidato . Sampai sekolah , Ify turun dan baca doa banyak-banyak . Masa tu , Ify memang bertambah tak yakin bila tengok orang terlalu ramai . Ify pegi daftar nama dan pegi kantin . Entah larh kenapa , Ify hilang selera makan . Mungkin sebab tak sihat , agaknya . Jadi , Ify terus pegi ke dewan pidato tanpa menjamah walaupun sikit makanan . Ify memang tak kisah kalau tak makan , sebab dalam beg Ify ada susu yang Ify bawa dari rumah . Then , Ify bertambah takut . Ify pegi tulis sikit perkataan nota pidato atas kertas kecil sebesar tapak tangan dan Ify masuk ke dewan . Masa tu , ada seorang kakak atau mungkin adik , senyum kat Ify sambil hulurkan sehelai kertas .

" Dah daftar ? "

" Belum , belum .. "

" Daftar dulu . "

Ify tengok kertas tu . Ehh .. Ify dah daftarlah . Tetiba saja jadi pening -.- .

" Ehh .. Daftar dah . "

" Bila daftar ? "

" Entah larh , tetiba jer boleh ada nama kat situ . "

" Eh , tetiba jer ? "

Then , kakak atau adik tersebut gelakkan Ify . Apa yang kelakar , Ify pun tak tau -.- .

Masa duduk dalam dewan , Ify bertambah takut . Ditambah datang rasa sakit pada tempat biasa . Ify pun keluar dengan seorang kawan untuk menghafal pidato di luar dewan . Sampai larh giliran seorang sahabat Ify untuk pidato , Ify mula rasa macam nak lari balik rumah .. atau .. mungkin masuk sembunyi dalam tandas ? O.o .

Lupa pulak nak bagitau . Ify cabut undi dan dapat nombor 16 , tapi tetap rasa takut . Masa semakin berlalu , orang semakin sikit dalam dewan tu . Ify mula hilang sikit demi sikit rasa takut . Sebelum sampai giliran Ify , Ify pegi kat Ustazah Syawani dan bagitau yang Ify tak yakin . Then , Ify kena marah sebab kata macam tu . Yes ! Padan muka ~ ! -.- .

Sampai giliran Ify , Ify terus naik dan senyum pada pengerusi majlis tu , dengan harapan boleh hilang gugup . Kemudian , Ify mula berpidato , dan Alhamdulillah , semuanya ok .

" Ustazah , saya o.k ker k.o ? "

" Ok larh sikit dari yang lain .. Dah , jom . "

Tapi , Ify tetap dapat rasa yang Ify akan kalah . Tak tau larh kenapa , tapi , Ify boleh nampak yang Ify takkan menang , dan Ify akan bersedih . Sebab tu , Ify langsung tak senyum . Ify pun mcj dengan Umi .

" Alang dah pidato . "

" Macam mana ? Ok tak ? Alang ada kat mana . Senang nak cari ."

" Umi betul datang ker ni ? "

" Dah sampai , tapi malas nak masuk . Alang dah habis nanti bagitau , Bagitau ustazah , Alang balik dengan Umi . "

Then , Ify pun tunggu keputusan . Ingat nak balik terus . Tau dah memang takkan menang . Tapi , sebab nak hormat majlis orang , Ify tetap tunggu situ . Dan bila Ify dapat tau keputusan , semua kawan-kawan terkejut dan pegang tangan dan bahu Ify .

" Farah .. Farah ... Jangan sedih Farah .. "

" Tak larh , kami ok .. Betul , kami ok .. "

Waktu tu , Ify teringat perbualan Ify dengan Ustaz Razak minggu lepas .

" Kamu kena buat elok-elok , Farah . "

" Saya tak yakin saya boleh buat . "

" Mana boleh tak yakin .. Kamu mesti yakin . "

" Saya rasa , kalau saya buat pun , saya takkan menang . Takpa larh ustaz . Jangan harapkan saya , tapi harapkan Najib . Dia boleh buat , saya yakin dia boleh menang . "

Kan betul .. Bila diumumkan keputusan , Najib nombor satu dan Ify dah pun kalah . Waktu tu , mulut saja kata ok , tapi mata dah berair . Bukan sedih sebab tak dapat terima kenyataan . Cuma sedih sebab dah kecewakan orang-orang di sekeliling . Then , Ify bawak keluar phone dan mula menaip mcj .

" Tahniah , sahabat .. Peringkat atas nanti , buat elok-elok .. Sahabat selalu menyokong sahabat dari belakang . Tahniah , skaly lagi .. :) . "


Masa tu , menitis air mata Ify kat atas phone . Agak frust larh masa tu . Tapi , betul larh apa yang kakak Ify kata . Kalau betul kita ni sahabat , kita akan tumpang gembira atas kejayaan sahabat kita , bukannya cemburu atau bersedih . Dan ya , Ify rasa excited sangat bila sahabat sendiri dapat johan pertandingan , walaupun dalam masa yang sama , Ify betul-betul tak dapat tahan kesedihan . Ify text mcj kat Umi :

" Cuba teka , menang atau kalah ? "

" Insya-Allah .. Mesti menang punya .. Kan anak Umi ... "

Ify terus rasa sedih bertambah sedih , dan Ify call Umi . Ify bagitau Umi yang Ify dah kalah , dan Ify dapat dengar suara kecewa sikit dari Umi .

Dalam kereta , Ify menangis kat Umi . Sebelum balik , Ify peluk Ustazah Syawani . Ify ambik nasi dan terus masuk kereta . Then , Umi pujuk Ify .

" Takpa , pidato tak penting .. Buat sehabis baik untuk SPM nanti . "

Kemudian , Ify balik rumah dan tidur . Bila terjaga dari tidur , Ify tengok ada 'mcj pujuk diri' dari sahabat Ify . Huhu .. Takpa , terima hakikat saja larh ~ :3 .

*******

Hari ni , Ify pegi sekolah . Hari ni ada muhadhoroh . Ify pegi sekolah lewat sebab kain dan tudung hilang . Bila dicari , rupa-rupanya ada kat bilik adik-adik . Grrr -.- . Sampai sekolah pulak , abang terus masuk straight jer ke dalam , padahal sepatutnya kena berhenti depan pintu pagar tu . Buat malu kaum betul -.- . Dah larh 'luka hati' semalam pun tak habis lagi -.- . Di sekolah , kawan-kawan tak habis-habis tanya pasal pidato semalam . Ify jawab dengan penuh yakin . Yes , saya dah kalah . Tapi , tetiba cikgu kata :

" Tak Farah , kamu tak kalah . Kamu dah menang dari segi pengalaman . "

Ify tersenyum :) . Ramai cuba pujuk diri . Ok , I'm fine , I still can smile .. :) . Tapi , Ify fikir semua ni dah habis . Rupa-rupanya belum -.- . Bila tadi , diorang bincang pasal wakil pertandingan muhadhoroh , Ify diletakkan nama sebagai wakil perempuan pidato Bahasa Arab dan Nasyid Menengah Atas . Agak sedih dan terkilan . Well , sejarah mungkin berulang , mungkin Ify akan kalah sekali lagi , dan mungkin akan kalah dengan sahabat sendiri , mungkin -.- .

So , masa balik sekolah , ada seorang abang form 6 yang terlibat dalam Hiwar semalam menegur .

" Pidato semalam macam mana ? Dapat nombor berapa ? "

" Takda nombor pun ... "

" Haha .. Sama ja kita .. Dah cuba , boleh larh tu .. "

" Yup , betul tu .. "

" Ehh ... Tu , bawah , bawah .. "

" Ha ? Bawah ? "

" Tali kasut tu ... "

Ify pun pandang bawah . Then , baru Ify perasan yang tali kasut Ify tercabut , kalau terpijak , memang jatuh tergolek larh . Kalau jatuh tergolek , siapa yang nak sambut ? -.- . Then , Ify pun jawab - Ok , terima kasih - sambil terus berlalu pergi ke kelas untuk ambil beg . Memalukan betul larh . Dah larh pagi tadi datang sekolah tersilap pakai tudung terbalik gara-gara terlalu kelam-kabut . Sekarang , tali kasut pulak tercabut . Apakan daya , hari ni Ify pun cuba untuk mempraktikkan fake smile untuk melindungi muka yang tengah bad mood seperti seekor biawak komodo -.- .

p/s : Allah dah bagi yang terbaik . Kalah , itu yang terbaik . Supaya Ify akan lebih fokus untuk SPM dan belajar daripada kesilapan ^_^ .

Thursday, 18 April 2013

Story Annoying Face -.- .

Assalamualaikum . 

Sekarang Ify busy , menghafal pidato Bahasa Arab yang tak terhafal . Entah larh kenapa . Walaupun Ify balik dari sekolah lewat setiap hari pukul 5 , dan tidur malam dalam pukul 4 , tapi Ify tetap tak boleh ingat teks pidato tersebut dengan lancar . Agak tertekan rasanya . Bertambah tertekan bila dimarahi kawan-kawan dan dikatakan 'menghafal main-main' :( .

Tapi , pidato bukanlah perkara yang nak diceritakan sekarang . Sebenarnya , Ify tengah tension sebab Ify dapat tau tentang 'something' . Dan Ify pun cuba untuk update entri kali ni untuk melepaskan tension , dengan cara menceritakan apa yang terjadi sejak kebelakangan ni .

Hari tu hujan lebat . Bila hujan lebat , maka suhu pun jadi sejuk . Kebetulan , waktu tu Ify demam . Jadi , Ify pergi ke sekolah dalam keadaan memakai 'sweater' untuk menstabilkan suhu badan .


Bila Ify masuk dalam kelas , kawan-kawan semuanya pandang Ify . Then , Ify pun buat tak tau sambil letakkan buku-buku teks bawah meja . Tiba-tiba , Ify baru perasan yang Ify dah tertinggal bekas air kat dalam kereta . Jadi , Ify pun merungut larh seorang diri .

" Alamak .. Macam mana boleh tertinggal bekas air dalam kereta ni ... "

Secara tiba-tiba , kawan Ify pun bersuara :

" Larh ... Hang mai sekolah naik kereta ? Kenapa pakai sweater ? " 

" Kenapa ? Salah ekk ..? "

" Tak larh , cuma pelik saja .. "

Then , Ify pun terfikir sesuatu . Dalam keadaan agak terbatuk-batuk , Ify pegi kat kawan Ify tu , dan Ify mula bersuara . 

" Tumpang tanya , kenapa pelik orang naik kereta pakai sweater ekk ..? "

" Tak tau . Tapi pelik larh . Selalunya orang naik motor saja yang pakai sweater . "

" Owh ... Jadi , sweater direka khas untuk orang yang bawak motor saja ekk ...? Orang yang sejuk tak boleh pakai sweater ekk ...? Owh ... Baru tau ... :) . "


Kemudian , kawan Ify tu terus tunduk senyum dan diam . Ehh ..? Salah ker apa yang Ify sebutkan tu ? O.o . Ify pun terus berlalu meninggalkan dia yang tersipu malu .

*******

Dah menjadi kebiasaan , Ify tak pakai cermin mata , dan Ify hanya akan menggunakan cermin mata bila nak membaca , menggunakan komputer , dan belajar . So , hari tu , sementara tunggu Umi datang ambik Ify kat sekolah , Ify pun tanggalkan cermin mata sebab sakit kepala . Ify pun mula larh menghafal teks pidato . Secara tiba-tiba , ada seorang rakan sekolah yang tua setahun dari Ify datang .

" Wow ! Ni hang yang pakai cermin mata tu ka ??? " 

Ify pun pandang dia dengan muka kehairanan . Dia ni kenapa ? Ify pun bangun untuk pegi ke tempat yang lebih 'selamat' memandangkan dia tu merupakan seorang budak lelaki . Tapi , tiba-tiba dia bercakap dengan nada yang kuat .

" Wahh ... Comel larh hang buang cermin mata ..! Meh aku nak tengok muka hang sikit . Pandang larh sini . Woi ..! " 

Kemudian , Ify terdengar dia bercakap dengan adik Ify .

" Weyh ! Boleh tak kalau aku nak mintak izin hang ? Aku nak mengorat kakak hang , boleh tak ? "


Lalu , Ify pun berlalu pergi dengan cepat sambil buat 'annoying face' . 

" Kenapa lelaki mesti tertarik pada perempuan yang comel saja ? Dan lagi , macam mana dia boleh tafsirkan yang aku ni comel ? Aku rasa , dia kena balik cuci mata kot ... -.- ." 

Ify berbisik dalam hati . 

*******


Semalam , Ify datang sekolah awal pagi dengan Umi . Belum sempat Ify sampai ke kelas , tiba-tiba ada dua orang kawan datang dekat Ify . 

" Farah , ada orang nak jumpa hang . "

" Sapa ? "

" Abang form 6 , nama (. . .) "

Then , Ify pun rasa agak pelik . Abang tu tak pernah bercakap dengan Ify pun , nama Ify pun dia tak tau . Kenapa tiba-tiba nak jumpa Ify pulak ? Ify pun rasa agak takut larh nak jumpa abang tu . Sebab Ify ingatkan Ify ada buat salah apa-apa dengan dia . Manalah tau , pegi kat dia nanti , tak pasal-pasal dia bagi penampar pulak kan ? Tapi , disebabkan bilangan kawan yang datang jumpa Ify dan bagitau perkara yang sama tu semakin bertambah , Ify pun cuba beranikan diri dan pegi jumpa dia . 

" Ya ...? "

" Farah ..? Ni , ustaz (...) suruh bagi . "

Ify agak terkejut . Dia hulurkan stokin . Ify pun ambik , tanpa sempat ucapkan terima kasih . Pelik , ustaz tu masih menuntut di Mesir . Macam mana ustaz boleh hadiahkan stokin tu ? Mungkin ustaz tu dah balik dari Mesir . Ify agak teruja . Memang Ify sangat-sangat berharap , Ify boleh jumpa dengan ustaz tu sebelum Ify keluar sekolah hujung tahun ni . Ustaz tu mula pegi Mesir waktu Ify form 1 . Tak sangka , ustaz tu masih ingat Ify dan kakak Ify .  So , Ify bagitau Umi . 

" Umi , ustaz (...) bagi 'toskin' . "

Ok . Perlu diterangkan di sini , bahawa Ify tak fasih dalam menyebut perkataan stokin . Hanya mampu mengeja . Tapi bila nak disebut , akan disebut sebagai 'toskin' , sebab lidah yang akan jadi berbelit sedikit bila menyebut perkataan asal . 

So , bila disebut macam tu , Umi pun kata :

" Toskin .. toskin ! Sampai bila Alang nak sebut macam tu ?? Nanti depan mak mertua Alang , Alang nak sebut macam tu ?? Toskin jugak ?? "

Ify pun menundukkan kepala , sedih bercampur malu :3 .

*******

Hari tu Ify pegi berlatih pidato dengan kakak senior . Macam yang Ify katakan , Ify susah untuk menghafal . Jadi , kakak tu pun cuba larh untuk bagi semangat pada Ify .

" Farah .. Farah kena menghafal lebih lagi . Farah boleh menang ni .. Farah baca pidato sedap dah , ok dah . Suara Farah pun sedap .. Farah tau tak ? Budak sekolah lain , ramai yang pandai pidato tapi suara tak sedap baca . Farah suara sedap , ada potensi untuk menang kalau hafal elok-elok .. "

" Pidato pun ada suara sedap ? Suara sedap tu macam mana ? "

" Macam Farah . "

Then , Ify pun speechless -.- .

*******


Semalam , Ify asyik menghafal pidato . Tiba-tiba , Ify tertidur . Then , bila bangun tidur pagi tadi , Ify terdengar suara Umi .

" Alang ! Bangun ! Cermin mata Alang patah ni ..! " 

Disebabkan masih mengantuk , Ify pun berkata dengan penuh 'innocent face' .

" Hurm .. Takpa-takpa .. Cermin mata tu memang patah dah .. "

Then , Ify pun tidur balik . Tapi , tiba-tiba jer Ify terfikir . Ehh ...? Cermin mata patah ??? O.o . Oh , no ~! Macam mana nak belajar ? Macam mana nak baca buku . Dah larh rabun bukannya sikit ~! :( . So , Ify terus bangun tidur dan tengok cermin mata tu . Memang dah patah tak boleh pakai . Tengah hari tu , kakak Ify hulurkan nasi kat Ify . Dan bila dia perasan yang perbualan dia tak dilayan oleh Ify , maka Ify pun menjawab : 

" Tunggu jap .. Alang tak habis fikir lagi ni . Macam mana Alang boleh tidur semalam ? Paling penting , macam mana Alang boleh lupa tanggal cermin mata ?!! "

Diri sendiri buat salah , orang lain kena marah -.- . Tiba-tiba , adik Ify masuk ke dalam bilik sambil bawa cermin mata dia . 

" Umi , adik tersilap tidur dengan pakai cermin mata . Cermin mata adik patah . "

Then , Ify pun pandang kakak Ify dan berkata :

" Ehh ... Hari ni hari 'cermin mata patah sedunia' ker ekk ...? O.o "  

Adik Ify menoleh ke arah Ify .

" Cermin mata Alang pun patah ka ? "

Arghh .. Stress ~! -.- .

*******

Ok . Sampai di sini saja entri kali ni . Ify kena pegi sekolah untuk berlatih pidato . Tata again ~ :) .

Wednesday, 10 April 2013

What's Going On ?

Assalamualaikum .

Maaf , readers . Sejak kebelakangan ni Ify terlalu busy . Nama pun calon SPM kan ? Esok adalah hari last Ify exam . Bakal ditamatkan dengan kertas subjek Pendidikan Syariah dan Pendidikan Quran Sunnah . Peperiksaan Pra-SPM ni adalah permulaan . Penghujungnya ? Jeng , jeng , jeng .. ( Huh ! Kenapalah dengan Ify ni ?!! ) -.- .

Actually , malam ni pun busy jugak . Baca buku dengan penuh ketabahan dan harapan , mungkin :3 . Tapi , Ify cuba jugak nak update entri baru menggunakan laptop kakak Ify yang comel dan garang tu . Pstt .. Jangan marah kalau baca entri ni :3 . Memandangkan komputer dah dimonopoli oleh adik yang suka perasan hensem -.- , dan android dah diambil oleh abang yang hensem tapi garang -.- . Ify cuma pegang phone sendiri jer larh , menanti mesej dari Abang Hotlink -.- . Ify nak update entri baru malam ni coz saja nak lepas tension . Huarghh ....! Bukan stress sebab exam . Bukan ! Hukhuk .. Sebab lain ~ 


First , Ify rasa bosan lebih kurang seminggu yang lepas . So , Ify pun cubalah bukak Facebook . Entah larh kenapa . Bila bukak Facebook , rasa macam sakit hati pulak . Pelik tak ? Sakit hati kenapa ekk ..? Jawapannya .. Treng teng teng ...! Biar larh rahsia ~ -.- . So , sejak dari tu , Ify dah malas nak bukak Facebook . Sekian , terima kasih -.- . 

Then , Ify selalu sakit . Urm .. Biasalah tu , Allah nak uji kan ? :'D . Tapi , sakitnya terlampau perit >_< ! . Hukhuk ... Hurm .. :'( . Tambah sakit , bila orang yang selalu ada di sisi kita , dah tinggalkan kita waktu kita sakit tu . Adess ... Tau tak ? Lebih baik hiris hati sendiri daripada biarkan orang lain lukakan hati kita :'( . Apalah yang Ify merepek ni ? -.- .

Seterusnya , setiap kali exam , Ify selalu tak ada keyakinan nak jawab soalan . Selalu sangat rasa confuse . Alahaii .... Sampaikan , subjek Sains Ify dah target dapat gred D -.- . Nak dijadikan cerita , habis exam Tasawwur hari tu , ada budak Add Math datang bagitau : 

" Weyh ! Hang dapat 60 lebih . "

" Subjek apa ? "

" Sains . Tapi aku tak pasti larh betul atau tak . Hang tengok sendiri larh nanti . "

Dah larh waktu dia datang bagitau tu , Umi ada dengan Ify . Waa ... Nak nangis ...! :'( . Balik rumah , kena marah . Umi kata Ify banyak main-main :'( . Banyak kali jugak larh Ify cuba mempertahankan diri sendiri dengan kata Ify tak main-main . Ify dah buat nota , dah buat latihan , dan lain-lain . Tapi , Umi kata tak nampak pun semua tu . Sila buktikan . So , Ify pun tunduk sedih bergelinangan air mata peluk bantal ..

" Umi , I'll prove it ! Coming soon -_- ! " 

Hati berkata yakin . So , tindakan pun kena ada larh kan ? Ify pun dah tak berhenti buat latihan Matematik , Sains , dan lain-lain mulai sekarang . Kena abaikan segala kemalasan dan halangan . Sebab Ify tau , kalau Ify tak berjaya , mesti akan ada orang di sekeliling yang akan gelakkan Ify . 

Kemudian , hari Khamis minggu lepas Ify menjalani ujian saringan Talasemia kat sekolah . Sebenarnya dah ambik ujian ni tahun lepas . Tapi tak tau larh kenapa tetiba boleh rasa gatal pulak nak ambik lagi sekali kan ? -.- .Yer larh , Ify memang takut jarum . Tapi , memandangkan tahun lepas kena ambik darah , tak sakit . Maka , Ify pun dah berani nak ambik darah sekali lagi . Semangat jer jadi orang first angkat tangan sebagai volunteer . Ok tak ? :3 . Sekali waktu kat perpustakaan tu , Ify larh orang last yang kena ambik darah coz Ify kembali menjadi penakut :3 . Sampai jer waktu Ify nak kena , Ify kena kat nurse yang agak berumur ! Arghh ...! Takut ! Orang kata , kalau nurse berumur tu cucuk , sakit ! :'( . Ify pandang nurse tu yang tengah tanya siapa lagi yang nak ambik ujian tu . 

" Ok . Siapa lagi ? Datang sini . " 

" Gulp " . ( Sambil menyembunyikan borang ujian bawah tudung ) .

" Tak ada dah ekk ..? "

Then , kawan-kawan Ify tolak Ify ke depan . 

" Ni , dia ni tak kena lagi .. "

" Ok . Datang sini . "


Umi ..........! Takut betul masa tu . Rasa macam nak buat perangai budak-budak , lari masuk tandas ker , apa ker ... -.- . Then , Ify dengar nurse tu kata , urat semua halus-halus . So , dia gunakan jarum yang besar pulak . Masuk jarum tu tak apa lagi . Then , bila dia dah start tarik darah keluar , Ify rasa sakit macam ada orang robek-robek tangan Ify guna pisau . Lagi sakit dari waktu Ify kena injection dengan nurse India kat PMC hari tu . Mula-mula Ify cuma kerutkan dahi . Then , tak tahan sangat , Ify renyukkan kertas yang ada kat tangan Ify . Tak tahan lagi , Ify terus gigit kertas tu . Lepas tu , nurse tu kata dah habis . Ify terus duduk kat lantai dan menangis . Uwaa ......! Sakit ~ ! :'( . Then , kawan-kawan tolong tarikkan balik lengan baju dan bawak Ify pegi kantin untuk 'tambah tenaga' -.- . Bayangkan , dua hari tangan tak boleh angkat , sakit sangat , rasa macam ada jarum tenggelam dalam tangan . Lama lepas tu , dah happy dah larh . Boleh senyum lebar :D .

Lepas tu , Ify stress pasal .. Ify tak datang sekolah minggu lepas selama 3 hari sebab masalah kesihatan . Then , nak dijadikan cerita , tadi Ify terdengar ada dua orang kawan tengah cerita pasal keseronokan menghadiri tuisyen Matematik semalam .Then , Ify pun macam ...

" Aik ? Semalam ? Tuisyen ? Bila ? "

" Laa ... Hang tak mai ka ? "

" Datang ? Tuisyen ? Weyh , bila ni ?!! "

" Kan minggu lepas cikgu dah kata , setiap hari Selasa malam Rabu akan ada tuisyen Matematik pukul 8.15 p.m. . Kan kita dapat surat ? "

" Betul larh ... Hang tak mai sekolah kan ? Dua kali dah tuisyen setakat ni . Patut hang tak boleh jawab soalan Matematik tu tadi . Takda orang bagi surat kat hang ka ? Kawan baik hang ? "

" Tak ada pun .. Hurm .. Ruginya ... Why does nobody tell me about the tuition ..? T_T " .

" Huhu .. Kesian kat hang . Mai nombor , nanti aku hantar mesej peringatkan . " 

So , Ify pun bagi larh nombor phone Ify kat kawan Ify tu . Tapi tu bukan masalahnya . Yang menjadi masalahnya tu , kenapa daripada 35 orang pelajar dalam kelas Ify , sorang pun tak tolong bagitau Ify pasal tuisyen tu ? :'( . Then , tadi Ify cuba larh nak mengadu nasib kat Umi . Cerita pasal ni . Tapi , kena marah pulak dengan Umi , coz Ify dikatakan terlalu lembut hati sampaikan kawan-kawan pun boleh 'pijak kepala' . Ify rasa sangat sedih . Sebab malu nak menangis kat depan Umi , so Ify pun masuk menangis dalam tandas . Tandas jugak ? Alahaii ... -.- . 

Tu jer larh kot ceritanya . Hehe ... Nanti Ify sambung lagi , Insya-Allah :) . Sekarang Ify nak sambung study . Pray for me , ok ? :D . Tata :3 .