Tuesday 15 January 2013

Nikah + Study = ?

Assalamualaikum .

Abdullah Bin Mas'ud berkata : " Carilah kekayaan dengan menikah , kerana Allah berfirman : Apabila mereka faqir maka Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka dari kurnia-Nya . "


Tahun ni Ify study sebagai student Form 5 . Bermakna Ify dah 17 tahun . Ehem2 , malu ~ :3 . Dan bila semakin besar ni , macam dah jadi satu perkara biasa untuk Ify dengar perkataan .. NIKAH ~ Hah ..? Hurm -.- . Sampaikan waktu belajar dalam kelas , belajar Tasawur bab Konsep Insan pun ustazah boleh sebut bab tu lagi -.- .

" Nanti kamu semua akan lalui fasa pernikahan tu . Kamu semua akan tau dengan lebih lanjut bab Konsep Insan ni bila kamu mengandung . Kamu akan rasa macam mana .. Bla .. Bla .. Bla .. "

Opss .. perkataan yang diklasifikasikan 18sx wajar di 'bla,bla,bla' kan -.- . Ustazah , tolong jangan sebut perkara yang bukan-bukan . Kitorang belum capai umur 18 tahun , malu mendengarnya . Huhu ~ -.- . Bila masuk pulak waktu Pendidikan Syariah , tajuk perundangan pun boleh sebut bab nikah .

" Nanti besar , ustazah jumpa kamu semua mesti dah nikah habis semua . Entah-entah lepas SPM ni jumpa , kamu bagi pulak kad jemputan kat ustazah . "

Huhu .. Ify tutup telinga . Lalala .. diorang yang bakal nikah awal , bukan saya ~ . Then , bila balik rumah pun , situasi yang sama terpaksa dilalui .

" Abah , Alang belajar bab mas kahwin . Dalam Al-Quran ada sebut .. sekian .. sekian .. "

" Oww .. mas kahwin ni wajib untuk perempuan .. Macam Alang nikah nanti , kena larh suami Alang sekian .. sekian .. "

" Hurm -.- . Dulu Abah nikah dengan Umi , mas kahwin berapa ? "

" Owh .. Kalau Abah dulu , RM80.00 . Kalau Alang ni rasanya meningkat sikit jadi larh RM100.00 . Tambah RM2.00 lagi . Bagi kat Abang Teh dengan Adik , tolong Alang siap nikah sorang seringgit :D . "

" Abah ... ~ ! -.- " 

" Hehe .. :D ."



Huhu .. dan walaupun baru umur 17 tahun , dah ada soalan dari mak cik - mak cik yang jumpak Ify dan tanya :

" Belajar lagi ..? "

" Ya .. "

" Universiti mana ..? "

" Sekolah lagi .. :) "

" Owh .. ( sambil terus beredar dari pandangan Ify ) ."

Itu berlapik lagi . Ada setengah tu tanya straight terus .

" Hang bila nak nikah ? Tahun depan pa ? "

" Lambat lagi , belajar dulu .. "

" Apa susah , hang belajar dengan suami hang ja larh . Romantik pa .. "

" Nanti - nanti , insya-Allah .. "

" Haa .. tahun depan larh tu .. "

" Bukan-bukan .. Nanti , lambat lagi .. "

" Hang tau dak nikah awal ni bagus ? "

" Tau dah , elak maksiat ( penat layan manusia macam ni -.- ) . "

" Haa .. Bagus larh hang tau .. Nikah jangan lupa jemput aku nohh .. "

" Ok-ok , tapi bukan tahun depan larh ekk .. "

" Haa .. aku tau .. "

" Bagus larh .. Dah faham .. :) "

" Ya larh , aku faham larh .. Hang takkan jemput aku tahun depan pasal hang tak nikah tahun depan .. "

" Bagus :) "

" Tapi hang nikah tahun ni ! Hang jemput aku tahun depan kenduri akikah anak hang nohh ~ ! :D "

" Weyh .... ~ ! -.- "

Huhu .. tu larh ceritanya .. Ada satu artikel ni kata , nikah awal tu bagus . Cegah maksiat . Tak perlulah kita menunggu untuk bernikah dengan alasan yang pelbagai :

" Nak belajar dulu , tuntut ilmu .. "

" Kumpul duit dulu , nak sara isteri .. "

" Muda lagi , nak guna masa bujang dengan baik .. "



Dan lain-lain lagi . Ada seorang ustaz tu bagi ceramah bab nikah . Kata ustaz tu , tak salah kalau kita bernikah dulu dan kemudian belajar bersama-sama suami atau isteri kita . Lagi bertambah pahala . Tak elok melambatkan perkara yang baik . Sedangkan Allah dah kata , anak-anak itu membawa rezeki buat kita . Jika kita memberi alasan kita ingin bernikah lambat atas alasan nak tuntut ilmu , belum tentu kita dapat ilmu yang secukupnya dalam waktu yang singkat . Dan semakin banyak larh maksiat yang bakal kita lakukan tanpa kita sedari . Apa salahnya kalau kita bernikah , kemudian kita tuntut ilmu dan kita amalkan , ajarkan kepada isteri kita . 

Al-Baihaqi r.a meriwayatkan hadis daripada Rasulullah s.a.w bermaksud : “ Apabila telah berkahwin seseorang hamba itu, maka dia telah memenuhi separuh agamanya. Maka bertakwalah dia kepada Allah pada separuh yang belum disempurnakan lagi."

Kalau kita guna alasan nak kumpul duit . Kita kena ingat bahawa rezeki yang Allah bagi tu ada di mana-mana . Bila kita bernikah , Allah suka kita , maka Allah akan melipat gandakan rezeki buat kita , insya-Allah . Lain larh kalau isteri kata , jangan carik duit , saya tak suka ! Itu memang payah larh ..  Kalau kita kata nak gunakan masa bujang dengan baik , apalah salahnya kita menggantikannya dengan ingin menggunakan masa bersama isteri dengan baik ? Dapat pahala ... 

Huhu .. Masuk kelas Pendidikan Quran Sunnah , ustazah kata :

" Kalau kamu ada yang dah berpunya .. katakan larh kepada dia .. Nanti , bila kita bernikah , abang tolong larh saya . Kita kena saling bertolak ansur . Kita cari keredhaan Allah bersama-sama . Boleh tak ..? " 

Ify sekali lagi speechless -.- . Ustazah , saya ni single ~ . Huhu ... Kenapa ramai sebut bab nikah ? Sebab sekarang ni , purata kes buang bayi semakin meningkat . Malaysia mempunyai ramai penganut agama Islam , tapi yang ramai tu larh yang terlibat dalam kes buang bayi . Bagi Ify , no comment . Ify cuma menyampaikan saja memandangkan bab nikah ni semakin dipandang serius . Ify pun tak fikir sangat bab-bab ni . Maklumlah , otak kanak-kanak ribena ~ :3 . Sekarang terserah kepada kawan-kawan larh , untuk fikirkan apa yang Ify sampaikan ni . Nikah + study = Berjaya dunia akhirat . Setuju ? Tepuk dada , tanya iman :) .

No comments:

Post a Comment